"Uiteindelijk heb ik toch een kunstgebit nodig!"

"Uiteindelijk heb ik toch een kunstgebit nodig!"

Bron: Mondmedicentrum, 20 juni 2017

Hoort u het uzelf al zeggen; "Uiteindelijk heb ik toch een kunstgebit nodig"! Onze tandartsen krijgen dit best regelmatig voor de kiezen. In veel gevallen is een kunstgebit echter te voorkomen. Ik dit artikel geven we u tips hoe dit u kan lukken. 

In willekeurige volgorde adviseren onze tandartsen u onderstaande om een kunstgebit te voorkomen. Ook wij begrijpen dat het niet lukt om u elke dag aan alle aspecten te houden. Bedenk echter dat hoe meer van deze dingen u wel consequent doet, hoe kleiner de kans op een kunstgebit.
 
  • Zorg dagelijks goed voor uw mond. Dit doet u door twee maal daags minimaal 2 minuten te poetsen met een elektrische tandenborstel, liefst sonisch en met een (extra) zachte borstelkop. Én door 1x per dag tussen alle tanden en kiezen te reinigen met houten tandenstokers of ragers. Vraag m.b.t. het reinigen tussen de tanden uw tandarts/mondhygiënste/preventie-assistente wat het best bij uw gebit past en hoe u de borstel/stoker/rager het beste kunt gebruiken.
  • Kom regelmatig op controle (in de meeste gevallen adviseren we u 2 x per jaar). Én bespreek uw mondzorgen met uw tandarts. In veel gevallen kan hij/zij u goede tips op maat geven.
  • Laat regelmatig röntgenfoto's maken om te screenen op gaatjes en andere afwijkingen.
  • Laat door de tandarts geadviseerde behandelingen uitvoeren; stel geen noodzakelijke zorg uit.
  • Stel samen met de tandarts een behandelplan op voor de lange termijn, wanneer er bij u meerdere of complexe gebitsproblemen worden geconstateerd.
  • Gebruik zo min mogelijk eten en drinken wat slecht is voor het gebit. Denk hierbij met name aan zoete of zure voeding/drank. Zorg dat er minimaal 2,5 uur tussen ieder eet/drinkmoment zit om het gebit te laten herstellen. Producten zoals water/melk/thee/koffie (zonder suiker) of voedsel zonder koolhydraten zijn niet slecht voor het gebit en mogen dus vaker genomen worden. Mocht u echter graag witte tanden houden, drink dan niet teveel koffie en/of thee.
  • Rook niet.
  • Ga indien u regelmatig last heeft van tandenknarsen of -klemmen naar uw tandarts. Hij/zij kan u helpen hier iets aan te doen, hetgeen de schade aan uw gebit beperkt. 
  • Draag een degelijke, op maat gemaakte gebitsbeschermer tijdens sporten waarbij dit nodig is zoals hockey of boksen.




Auteur: Jasper ter Bogt


Terug naar nieuwsoverzicht